Håll dig i form med enkla medel

Samtidigt som det går en stor träningsvåg genom hela Sverige ökar ändå problemen med övervikt i landet. Färre idrottslektioner och mer dator- och TV-spel gör att barn redan i tidig ålder blir för inaktiva och även förblir så när de blir vuxna. Detta leder till allmänt sämre folkhälsa.

Med små, enkla medel kan du öka aktiviteten i vardagen och därmed successivt arbeta dig mot en bättre hälsa.

Gillar du att spela dator-eller TV-spel är ett alternativ att göra detta stående med jämna mellanrum. Investera i ett höj- och sänkbart datorbord eller stå framför TV:n när du spelar.

Tittar du mycket på TV kan du försöka få en 15 minuter träning varje dag, samtidigt som du tittar. Detta kan ske genom hantlar, kettlebell eller kanske med balansplatta. Denna typ av träning behöver inte vara så hård, men den sätter igång aktivitet i  musklerna så att de blir förberedda på att öka belastningen med tid.

Andra alternativ framför TV:n, som är lite dyrare, är motionscykel, gåband och crosstrainer.

Vill du vara mer social i din träning samt orkar ta den till ytterligare en nivå är bra exempel att dra ihop kompisgänget och kanske spela innebandy eller fotboll någon gång i veckan. För detta behövs egentligen inga förkunskaper utan ambitionsnivån läggs så att det kort och gott bara är väldigt roligt att spela tillsammans.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.